وضعیت آموزش زبان روسی در ارمنستان

 به گفته وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش، در حال حاضر ۴۵ مدرسه در ارمنستان وجود دارد که کلاس‌های آنها به زبان روسی تدریس می‌شود. به گفته این وزارتخانه، در ارمنستان، تنها دانش‌آموزانی که حداقل یکی از والدین آنها شهروند کشور دیگری، دانش‌آموزان بدون تابعیت یا نماینده یک اقلیت ملی هستند می‌توانند در کلاس‌هایی که به زبان روسی تدریس می‌شود، تحصیل کنند. در مورد والدینی که تابعیت ارمنستان دارند، اگر کودک پنج سال متوالی در کشور دیگری تحصیل کرده باشد، می‌تواند در مدرسه غیر ارمنی تحصیل کند. پیش از این، وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش به سیویل‌نت اطلاع داده بود که علاوه بر ۴۵ مدرسه با کلاس‌های زبان روسی، ۶۳ مدرسه در ارمنستان آموزش پیشرفته زبان روسی را ارائه می‌دهند.

https://www.civilnet.am/news/667017/ به گفته وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش، در حال حاضر ۴۵ مدرسه در ارمنستان وجود دارد که کلاس‌های آنها به زبان روسی تدریس می‌شود. به گفته این وزارتخانه، در ارمنستان، تنها دانش‌آموزانی که حداقل یکی از والدین آنها شهروند کشور دیگری، دانش‌آموزان بدون تابعیت یا نماینده یک اقلیت ملی هستند می‌توانند در کلاس‌هایی که به زبان روسی تدریس می‌شود، تحصیل کنند. در مورد والدینی که تابعیت ارمنستان دارند، اگر کودک پنج سال متوالی در کشور دیگری تحصیل کرده باشد، می‌تواند در مدرسه غیر ارمنی تحصیل کند. پیش از این، وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش به سیویل‌نت اطلاع داده بود که علاوه بر ۴۵ مدرسه با کلاس‌های زبان روسی، ۶۳ مدرسه در ارمنستان آموزش پیشرفته زبان روسی را ارائه می‌دهند.

طبق سالنامه ۲۰۲۱ کمیته ملی آماری، در مدارس ارمنستان در سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱، تعداد ۵۳۰۰ دانش‌آموز به زبان روسی تحصیل می‌کردند. برای مقایسه، ۳۹۳۹۰۰ دانش‌آموز به زبان ارمنی و حدود ۱۰۰ دانش‌آموز به زبان دیگری آموزش دریافت کرده‌اند. به عبارت دیگر، ۱.۳ درصد از دانش‌آموزان مدارس به زبان روسی تحصیل کرده‌اند. در سال‌های اخیر، تعداد دانش‌آموزانی که به زبان روسی آموزش می‌بینند بین ۴۴۰۰ تا ۵۶۰۰ در نوسان بوده است.

وضعیت آموزش زبان روسی در ارمنستان

امروزه حداقل سه مدرسه روسی در ارمنستان وجود دارد که دو تای آن‌ها زیر نظر وزارت دفاع روسیه فعالیت می‌کنند و در گیومری و کاناکر واقع شده‌اند و در واقع به خانواده سربازان روسی مستقر در ارمنستان خدمت می‌کنند. هر دو مدرسه در سال ۱۹۹۴ تأسیس شدند. ۵۸۰ دانش‌آموز در مدرسه شماره ۲۱ کناکر و بیش از ۶۰۰ کودک در مدرسه شماره ۱۹ گیومری که در یک شهرک نظامی وابسته به پایگاه نظامی روسیه قرار دارد، تحصیل می‌کنند. مدرسه سوم در آرتاشات و وابسته به واحد نظامی نیروهای مرزی روسیه مستقر در آنجا است.

جنبه سیاسی مدارس روسی در ارمنستان

موضوع مدارس روسی در ارمنستان در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ زمانی که لاوروف در سخنرانی خود طی هفتمین کنگره جهانی هموطنان روسی در مسکو گفت که پنج مدرسه روسی بر اساس متدولوژی روسی در تاجیکستان در حال تأسیس است و اینکه رهبری جدید ارمنستان "اخیراً علاقه خود را جهت تهیه برنامه مشابه برای ارمنستان نشان داده است"؛ مورد توجه قرار گرفت.

پس از اعلامیه لاوروف، واهرام دومانیان، آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان اعلام کرد که موضوع افتتاح مدارس روسی در ارمنستان در دستور کار نیست.

لاوروف در ۸ آوریل سال جاری پس از دیدار با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در مسکو طی نشستی با خبرنگاران اظهارات مشابهی را بیان کرد. چند روز بعد، در ۱۲ آوریل، وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر این که همراه با هجوم شهروندان روسی‌زبان به ارمنستان، پیشنهاد شده تا تعداد کلاس‌های روسی‌زبان در مدارس ارمنستان از جمله در مقطع دبیرستان با توجه به سطح تقاضا گسترش یابد. در این پیام آمده است: این کلاس‌ها عمدتاً برای شهروندان فدراسیون روسیه و همچنین سایر شهروندان خارجی در نظر گرفته شده است.

قانون‌گذاری

موضوع مدارس به زبان خارجی در ارمنستان توسط قانون آموزش عمومی مصوب سال ۲۰۰۹ تنظیم می‌شود که طبق آن حداکثر تعداد مؤسسات آموزش عمومی خارجی زبان در جمهوری ۱۱ مورد است. دو مورد از آنها می‌توانند به عنوان مؤسسه آموزشی غیردولتی در دیلیجان و جرموک تأسیس شوند و آموزش را از پایه هفتم ساماندهی کنند، ۹ مورد نیز می‌توانند بر اساس توافقات بین دولتی تأسیس شوند و برنامه‌های آموزش عمومی دوره متوسطه - دبیرستان را اجرا کند. در عین حال، حداکثر تعداد مؤسسات آموزشی که یک برنامه آموزشی را به همان زبان خارجی اجرا می‌کنند، چهار مؤسسه است. به عبارت دیگر، حداکثر چهار مدرسه می‌توانند همزمان به زبان روسی تدریس کنند.

منبع:

https://www.civilnet.am/news/667017/

تهیه کننده: 

سید جواد طباطبایی راد

کارشناس فرهنگی ارمنستان

کد خبر 13143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =